Dominik Feri shrnul ve svém 10 minutovém videu historii dálnice D8. Poprosil jsem jej o poznámky, ze kterých u videa vycházel, abych mohl vytvořit přehlednou časovou osu stavby dálnice D8. Při jeji zpracováváni jsem ovšem narazil na další a další více či méně podstatné časové údaje, které jsem k jeho datům přidal, až nakonec vzniklo tohle.
Feriho (pravděpodobně) k tomutu nastatoval Miloš Zeman, který za zdržení stavby D8 obvinil ve svém vánočním projevu ekologické organizace "Za problémy D8 mohou hlavně ekoteroristé, ne špatná volba trasy" http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaci/_zprava/za-problemy-d8-mohou-hlavne-ekoteroriste-ne-spatna-volba-trasy-mini-zeman--1673447.
Zdroje informací:
Původní video: https://www.youtube.com/watch?v=ubz8Tn0jfas
jehož přepis je zde: https://docs.google.com/document/d/1rrRnM8SJXtMF0JZ_2-E8eEo17wKDXrX5832qmPBpxIk/edit?usp=sharing
dále jsem používal zdroje (pokud nejsou uvedeny pod událostí):
- http://www.infojet.cz/blog/zakladni-data-a-milniky-stavby-d8-pres-chko-ceske-stredohori/
- http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=2479032
- http://www.paratdnes.cz/www.paratdnes.cz/2012/05/Oni-maji-dalnici-my-zase-pravdu.html
- http://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jann-zeman-milniky-na-stavbe-dalnice-d-8-pres-chranenou-krajinnou-oblast-ceske-stredohori
- http://www.ceskedalnice.cz/dalnice/d8/
a samozřejmě www.google.com
V roce 1963 rozhodla československá vláda o budování dálnic v podobě ne moc odlišné od té současné. V roce 1984 začíná stavba prvního úseku na severu Čech. Pak už se staví od Prahy.
(datum nepřesné)
CHKO České středohoří byla založena 19. března 1976 výnosem Ministerstva kultury ČSR č.j. 6.883/76.
zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb
§ 26 Základní ochranné podmínky chráněných krajinných oblastí:
f) stavět nové dálnice, sídelní útvary a plavební kanály,
Vláda schválila koncepci rozvoje silnic dálničního typu do r. 2005 včetně dálnice D8 skrze CHKO. Toto rozhodnutí napadla ekologická organizace Děti Země. Koncepce byla podle nich v rozporu se zákonem č. 114/92 Sb. a navrhli alternativní koridor dálnice ve směru Chomutov - Most
Analýza tří možných dopravních koridorů mezi Prahou a Drážďany se neprovádí, trvá se na směru na Ústí nad Labem. Celá dálnice D 8 má být hotová do roku 2002. Úsek „Lovosice – Řehlovice“ má stát 3 miliardy korun českých. Také se začíná uplatňovat tzv. „salámová metoda“, kdy se nejprve prosazují a staví méně konfliktní úseky dálnice D8 od Prahy a pak se jejich existencí vymáhá povolení konfliktních a nejednou i nezákonných částí dálnice.
RNDr. Vladimír Cajz, oblastní geolog Českého geologického ústavu: Posouzení studie „Dálnice D8 – stavba 0805 Lovosice – Řehlovice“, 28. března 1995: „Stavba charakteru dálničního tahu natolik zatěžuje podklad, že jev aktivizace staršího sesuvu, či objevení se sesuvu nového v náchylném území jsou dosti pravděpodobné... Toto území je velmi náchylné k tvorbě sesuvů. To by patrně znamenalo technicky i ekonomicky velmi náročné kotvení vozovky a stabilizaci rozsáhlého areálu sesuvného území.“
Ing. Zdeněk Hroch, CSc., Český geologický ústav, 11. března 1996: „Předložené trasy dálnice D8, dotýkající se prostoru lomu Prackovice, jsou z hlediska geologických nebezpečí velice riskantní, technicky a finančně náročné, budou vyžadovat rozsáhlé a nákladné sanační práce a nelze vyloučit, že stavba dálnice v tomto prostoru může ohrozit celkovou stabilitu území v poměrně velké rozloze... Z hlediska inženýrskogeologického jsou všechny varianty tras dálnice D8, vedené po levém úbočí údolního svahu Labe, nejméně vhodné a obsahují největší počet geologických rizik, která mohou stavbu dálnice nesmírně prodražit a v některých případech i ohrozit. Doporučujeme proto vedení trasy dálnice přes České středohoří znovu přehodnotit.“
Ředitel odboru na MŽP Petr Roth výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří nepovoluje.
(Na premiérském křesle sedí Miloš Zeman)
Ministr životního prostředí Miloš Kužvart odvolal rozhodnutí Rotha a uznal veřejný zájem pro vedení dálnice skrze CHKO. Vydání výjimky však podmínil zpracováním dodatečných připomínek svého resortu.
Náměstek ministra životního prostředí Josef Běle (ČSSD) dne 13.7.2000 povolil výjimku podle § 43 zákona č. 114/1992 Sb. ze zákazu stavět nové dálnice v Chráněných krajinných oblastech jako je České středohoří.
Ministr životního prostředí Miloš Kužvart výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území potvrzuje.
Do provozu uveden nový úsek D8 v délce 16,3 km mezi Novou Vsí na Mělnicku a obcí Doksany na Litoměřicku; vznikl úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic o délce 48,3 kilometru.
V srpnu 2002 velká povodeň zničí kus dálnice D 8 včetně dálničního mostu ve starém korytě Vltavy (, které se ignorovalo v projektu i při stavbě).
(Poslední "akce" za premiérování Miloše Zemana)
Krajský soud v Ústí nad Labem pak tyto námitky po sedmi letech ukázkově ostudného soudního procesu plných nezákonností a chyb v červnu 2010 uznal a územní rozhodnutí zrušil.
"Nelze připustit, že tato pochybení měla jít k tíži životního prostředí," uvedl Motejl v textu, který zaslal Ekologickému právnímu servisu.
"Nenalézám rozumný důvod pro to, aby úpravy, které zmírní vliv stavby D8 na krajinný ráz, nebyly realizovány," napsal v dopise Motejl. Dálnice vedoucí k hranicím by měla být hotova zhruba v roce 2005.
(ČTK, ula) Mladá fronta Dnes - 29.8.2003
Ke zcela nové strategii přistoupilo deset ekologických občanských sdružení, která již několik let kritizují výstavbu dálnice D8 bez patřičných ekologických parametrů. Pro jednání se zástupci Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR, které na 27. 10. 2004 svolal hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc, totiž předložily velkorysé návrhy, jak ukončit vzájemné spory a domluvit se na kompromisu. Ten podle nich představuje na území CHKO České středohoří výstavba tunelu Kubačka v délce 3,35 km. Občanská sdružení pak na dálnici D8 ukončí veškeré aktivity a navíc na základě mimosoudních jednání postupně stáhnou všech jedenáct žalob.
S tím nesouhlasí ústecký hejtman Šulc, který tlačí na brzkou dostavbu: "Je to obtížné realizovat, výstavba by se prodloužila o dva až tři roky. Také by se to prodražilo o dvě miliardy.” Tlak na dostavbu byl ze všech stran – veřejnosti, obcí, vlády. Tehdy jezdilo přes hraniční přechod Cínovec 2700 kamionů denně.
Ombudsman Otakar Motejl dal za pravdu ekologům, kteří tvrdí, že úřady postupovaly při prosazování trasy dálnice D8 z Čech do Drážďan přes České středohoří nezákonně. Ve stanovisku, které dnes sdružení Děti Země předalo novinářům, ombudsman tvrdí, že byl porušen zákon o posuzování vlivu na životní prostředí, a doporučuje znovu zvážit variantu, podle které by dálnice chráněným územím vedla 3,35 kilometru dlouhým tunelem Kubačka namísto dvěma kratšími.
47 zastupitelů Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Jiřím Šulcem podpořilo variantu ŘSD ČR přes sesuvné území s dostavbu dálnice do XII/2008 a zamítlo variantu dálnice D8 s tunelem Kubačka mimo sesuvy, tzn. zamítlo změnu části územního plánu.
Tím se mění cíl ekologů, kteří nyní mají „"kontrolovat vydávání správních rozhodnutí, dodržování zákonů a požadování nadstandardních ekologických opatření pro dálnici se špatnou variantou".
Otevřen 23,4 km dlouhý krušnohorský úsek D8, který má celkové převýšení 482 m a zahrnuje několik stavebně náročných staveb: tunely Panenská (2 160 m) a Libouchec (580 m), mosty v Trmicích (1 085 m) a u obce Knínice (1071,5 m). Zároveň byl uveden do provozu i úsek německé dálnice A17 od hranic do Drážďan a hraniční přechod Krásný Les - Breitenau.
Je tedy možné se dostat do Německa po dálnici z Ústí nad Labem. K pohodlné jízdě Z Prahy do Drážďan ale chybí ještě úsek dlouhý 16,5 kilometru u Lovosic.
zprovoznění úseku D 8 MÚK (mimoúrovňová křižovatka)Lovosice – MÚK Bílinka“ délky 2,7 km. Půlroční zpoždění otevření tohoto úseku dálnice způsobila výstavba mostu Vchynice v rozporu se stavebním povolením, takže muselo být v dubnu 2012 vydáno nové.
Dne 7. června 2013 došlo k velkému sesuvu půdy u Velemína, Dobkoviček a Litochovic nad Labem na ještě nedokončené stavbě dálničního úseku z Lovosic přes České středohoří, kromě dálnice byla zničena část železniční tratě z Lovosic do Úpořin, která v tomto místě vede souběžně s dálnicí.
sesuv 500 tisíc m3 zeminy v km 56,3-56,5 šířky 200 metrů a výšky 5-10 metrů